Met zere benen omfietsen terwijl ik andere plannen had

Gepubliceerd op dinsdag 16 juli 2019 in Grandes Alpes 2019

De Route des Grandes Alpes dus. Het is een 684 kilometer lange route dwars door de Franse Alpen en deze bergtrip brengt je van Thonon-les-Bains naar Menton. Maar waarschijnlijk spreekt van het Meer van Genève naar de Middellandse Zee meer tot de verbeelding. De route gaat over veertien cols en bevat enkele van de hoogste en mooiste bergpassen in Europa. Getrainde fietsers doen er zes tot acht etappes over. Ik heb vijftien fietsdagen gepland en daarin wil ik veel meer afstrepen dan de eerder genoemde veertien, waarvan ik er bovendien al een aantal heb gehad.

De aanleg van de route begon in 1909 in opdracht van de Franse Touring Club. De Alpen waren in die tijd nog steeds een geïsoleerd gebied van Frankrijk met zeer slechte verbindingen. De route - te volgen via het officiële wegnummer D902 -bleek uiteindelijk niet alleen een bevrijding voor de bergbewoners, maar ook een kans voor het opkomende toerisme om dit gebied met zijn grote culturele en natuurlijke erfgoed te ontdekken. De bouw werd voltooid in 1937 met de opening van de Col de l'Iseran, het hoogste punt. De route heeft met de komst van de Franse snelwegen het meeste van haar belang als verkeersverbinding van noord naar zuid verloren, maar juist hierdoor is de Route des Grandes Alpes een geweldige roadtrip. De route eindigt sinds 1995 niet langer in Nice, maar in Menton, een klein authentiek dorpje aan de Franse kust vlak voor de Italiaanse grens.

Mijn eigen Route des Grandes Alpes loopt duidelijk anders en is voor fietsers nogal wat ambitieuzer. Ik heb in plaats van veertien cols maar liefst 46 targets in mijn routeboek opgenomen en dat vereist dat ik zo nu en dan van de officiële route afwijk. Ik ga eigenlijk kris-kras door de Alpen en zal me best af en toe op de D902 begeven. Ik heb me voorgenomen wel van punt zero in Thonon naar punt zero in Menton te fietsen, aangegeven met een schitterende tegel in beide plaatsen. Tussendoor zie ik wel. Heel bewust heb ik een route uitgestippeld, maar nog bewuster zitten daar enkele passages in die ik kan overslaan. Zoals vandaag.

Geheel volgens de planning wijk ik dinsdag al bijna bij vertrek in Thonon-les-Bains af van de officiële route. Het eerste gedeelte schijnt erg druk met auto?s te zijn en bovendien niet bijzonder qua natuurlijk schoon. Ik heb een alternatief gepland over de Col de Terramont, de Jambaz, de Col de la Ramaz en Les Gets. Alleen die laatste zit in de officiële route, waar het niet in tegenovergestelde route. Eenmaal aangekomen in Morzine zou ik als toetje nog mooi even de Col de la Joux-Verte en Avoriaz doen. Uiteindelijk heb ik Les Gets, Joux-Verte én Avoriaz niet gezien. Want zoals een bekend voormalig liedjesschrijversduo ooit al eens zong: het leven is wat er gebeurt, terwijl je andere plannen had.

Tot aan de Col de Terramont gaat eigenlijk alles volgens plan. Ik heb al aardig wat niet bij een col behorende hoogtemeters afgelegd als ik na een kilometer of tien begin aan deze fijne loper tegen vijf procent. Deze col behoort kennelijk bij de Route des Montagnes welke hier ook door de Alpen loopt. Ik daal af naar Habère-Poche en dat had ik nou net niet moeten doen. Twee overbodige kilometers terug omhoog zijn mijn deel, maar niet lang daarna bereik ik de Col de Jambaz. Mijn uitgestippelde route naar de Col de la Ramaz blijkt daarna lastig te vinden. Ik besluit een dikke acht kilometer om te rijden naar Mieussy en vanaf daar de Ramaz te doen. Nooit van gehoord, maar het blijkt een klim zo zwaar als ongeveer de Alpe d?Huez en hij bevalt me slecht. De benen voelen al loodzwaar aan, het is al erg warm en de stijgingspercentages zijn flink. Bovenop bestel ik twee cola: een voor de dorst en één voor de lekker!

Op de Ramaz heb ik eigenlijk al besloten om Joux-Verte en Avoriaz over te slaan, maar wat ik dan nog niet weet is dat ik Les Gets ook niet ga zien. Halverwege de afdaling, vlak voordat ik zou moeten afslaan naar Gets, is de route barree! Niet zelden betekent barree helemaal geen barree dus ik negeer de stopborden in de hoop dat ik toch mijn weg kan vervolgen. Vijfhonderd meter verder moet ik toch echt omdraaien, de weg is voor alles en iedereen afgesloten als gevolg van gevallen gesteente. De alternatieve route naar Morzine, mijn geplande finishplaats, gaat over de Col de l?Encrenaz. Het is een mooie klim maar ik snak al naar het einde en kan er dus slecht van genieten. Uiteindelijk eindigt mijn etappe, zonder een extra lusje van dertig kilometer langs Avoriaz, nog steeds op negentig kilometer. Een prima resultaat, hopelijk zijn de benen morgen al wat meer gewend!

Afgestreepte cols

16 Jul 2019
Col de Terramont
1.094m
16 Jul 2019
Col de Jambaz
1.027m
16 Jul 2019
Col de la Ramaz
1.621m
16 Jul 2019
Col de l'Encrenaz
1.427m
Col de Terramont, Col de Jambaz, Col de la Ramaz, Col de l’Encrenaz - Route des Grandes Alpes Etape 01dinsdag 16 juli 2019 om 08:18
Afstand88.27 km
Hoogteverschil2.238 m
Tijd6u 18m
Kudos43